HOME > CONCERTEN EN EVEMENTEN > PROGRAMMA > SYMPOSIUM ‘GOUD’
Twee prachtige kunstwerken uit Nederlandse collecties, een altaarstuk met de kroning van Maria (Duitsland, 1510-1530) in Kasteel Huis-Bergh (‘s-Heerenberg) en een kruisiging toegeschreven aan de Meester van Lindau (Duitsland, 1430) in Museum Catharijneconvent (Utrecht) zijn onlangs gerestaureerd. Ter afsluiting van deze projecten organiseren Huis Bergh en Museum Catharijneconvent een symposium rond het thema van de toepassing van goud in middeleeuwse sculpturen en beschilderde panelen.
De voertaal van dit symposium is Engels.
Twee prachtige kunstwerken uit Nederlandse collecties, een altaarstuk met de kroning van Maria (Duitsland, 1510-1530) in Kasteel Huis-Bergh (‘s-Heerenberg) en een kruisiging toegeschreven aan de Meester van Lindau (Duitsland, 1430) in Museum Catharijneconvent (Utrecht) zijn onlangs gerestaureerd. Ter afsluiting van deze projecten organiseren Huis Bergh en Museum Catharijneconvent een interdisciplinaire studiedag rond het thema van de toepassing van goud in middeleeuwse sculpturen en beschilderde panelen.
Naast de twee bovengenoemde casussen wordt het altaarstuk van de Koningen van Driekoningen, met de originele kast (Duitsland, 1505-1510) in het Bonnefantenmuseum (Maastricht) gepresenteerd. De lezingen zullen reflecteren op de functie van goud, de visuele eigenschappen ervan en op de interpretatie van verguldingstechnieken tijdens conservering. Deze studiedag is een uitgelezen kans om nieuwe inzichten over technische kenmerken van middeleeuwse kunstwerken uit te wisselen.
Tijdens de studiedag zullen de volgende experts een bijdrage leveren:
(conservator Middeleeuwse kunst, Museum Catharijneconvent, NL)
plaatst de toepassing van goud in de late middeleeuwen in een kunsthistorisch perspectief.
(zelfstandig restaurator schilderijen, NL)
presenteert het technisch onderzoek en de bewerking van de achtergrond van het paneel Kruisiging door de Meester van Lindau.
(restaurator bij de Stichting Restauratie Atelier Limburg, NL)
presenteert de verguldingstechniek van een vroeg 16e-eeuws Duits altaarstuk met originele polychromie in de collectie van het Bonnefantenmuseum in Maastricht. (De koningen van Driekoningen, door de meester van het altaarstuk van Nenkersdorf, 1505-1510).
(Leibniz-Instituut voor geschiedenis en cultuur van Oost-Europa, G)
bespreekt de herkomst van het altaarstuk van de kroning van Maria.
(onafhankelijk beeldenrestaurator, NL)
beschrijft hoe de glans en kleur van het verguldsel van de kroning van Maria zorgvuldig was genuanceerd om een illusie van ruimte te creëren in de gebeeldhouwde voorstelling.
(restaurator-assistent onderzoeker bij Haute Ecole Arc, CH)
presenteert haar promotieonderzoek naar de toepassing van Zwischgold, een metalen blad dat veelvuldig werd gebruikt op middeleeuwse sculpturen in Germaanse landen, maar ook op de kroning van Maria.
Inloop met koffie/thee en koek
Welkom door directeur Stichting Huis Bergh, inleiding op het programma door de dagvoorzitter.
Micha Leeflang
Caroline van der Elst
Arnold Truyen
Samenvatting door dagvoorzitter
lunch en keuze uit twee minipresentaties op zaal
Markus Hörsch
Aleth Lorne
Qing Wu
Samenvatting dagvoorzitter/directeur Stichting Huis Bergh
Borrel
incl. ontvangst, lunch, afsluitende borrel, keuze uit 3 minipresentaties tijdens de lunch en parkeren.
Kijk voor adres en routebeschrijving onder Plan uw Bezoek
In kasteel Huis Bergh in ‘s-Heerenberg kunt u uw gasten vorstelijk ontvangen. Met wapperende vlaggen, een koninklijk onthaal op de ophaalbrug en warm welkom in de imposante ontvangsthal.