HOME > CONCERTEN EN EVEMENTEN > PROGRAMMA > SYMPOSIUM ‘GOUD’ > MICHA LEEFLANG
Micha Leeflang (1975) is technisch kunsthistoricus, gespecialiseerd in het onderzoek met infraroodreflectografie. Ze behaalde haar doctoraat aan de Rijksuniversiteit Groningen in 2007. Haar proefschrift, getiteld ‘Joos van Cleve, Uytnemende Schilder van Antwerpen‘ handelde over het atelier, de productie en de werkwijze van de Antwerpse schilder Joos van Cleve (ca. 1480-1540/41). Sinds 2007 werkt ze als conservator middeleeuwse kunst in het Museum Catharijneconvent in Utrecht (Nederland), waar ze verantwoordelijk is voor de collectie handschriften, vijftiende- en zestiende-eeuwse schilderijen, beeldhouwwerken en liturgische gewaden.
Ze organiseerde onder andere Beeldschone boeken: de Middeleeuwen in goud en inkt (2009); Ontsnapt aan de beeldenstorm: middeleeuwse beeldhouwkunst, 1430-1530 (2012-2013); Het geheim van de Middeleeuwen in gouddraad en zijde (2015); Heilige Schrift – Tenach, Bijbel, Koran (2016); North & South. Europese topstukken herenigd. (2019-2020) en meest recent Ode aan Antwerpen – Het geheim van de Hollandse meesters.
Voor meer informatie: www.catharijneconvent.nl/
Over de lezing
De kruisiging van de Meester van de bewening van Christus in Lindau (ca. 1425), dat deel uitmaakt of de collectie van Museum Catharijneconvent, verkeerde in slechte staat in het museumdepot al decennia. De verf was bedekt met vuil en vergeelde vernis. Verder bevatte het veel verkleuringen, donkere retouches en overschilderingen. Het werk is gerestaureerd door conservator Caroline van der Elst (tussen 2020-2023). De uitgebreide conservering en onderzoek is mede mogelijk gemaakt door The Rembrandt Foundation/ Vereniging Rembrandt (met dank aan het J.G. van Oord Fonds): en tijdens de behandeling was het schilderij onderdeel van de tentoonstelling Body Language (2020-2021) en was het de uitgangspunt de focuspresentatie Hidden Gem (2021).
Het grootste dilemma tijdens het restauratieproces was de achtergrond: Maria, de gekruisigde Christus en Johannes zijn afgebeeld tegen een donkerblauwe achtergrond, voorzien van gouden ranken. Het eerste onderzoek wees echter uit dat deze achtergrond oorspronkelijk goudkleurig had moeten zijn: goudglanzende ranken op een matgouden veld (het matgoud werd gedaan in “tremolierung”, kleine schubben, aangebracht met een guts). De blauwe azurietlaag die vandaag zichtbaar blijft, is oud, maar niet origineel. Tijdens de conserveringsbehandeling moesten we beslissen of het blauw verwijderd moest worden en of we terug moesten naar de oorspronkelijke bedoeling van de kunstenaar, of dat we de laag zouden behouden en dit deel van de restauratiegeschiedenis zouden blijven tonen.
Gouden achtergronden zijn kenmerkend voor de schilderkunst uit de periode 1300-1500, maar daarvan is weinig bewaard gebleven. Vanuit Keulen (een van de hoofdscholen) werken er wereldwijd slechts 344.
Maar waar werkte de Meester van Lindau eigenlijk: Keulen, Worms, Swabensee, Bodensee of elders…
In deze presentatie wordt ingegaan op de kunsthistorische context van De kruisiging van de Meester van de Bewening van Christus in Lindau.
In kasteel Huis Bergh in ‘s-Heerenberg kunt u uw gasten vorstelijk ontvangen. Met wapperende vlaggen, een koninklijk onthaal op de ophaalbrug en warm welkom in de imposante ontvangsthal.